Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 17. 10. 2025
na téma: Ježíšovo prorocké dílo

Nositelé evangelia

Buďme nositeli evangelia. Evangelia revolucionáře, palestinského Žida snědé pleti, který dal jasně najevo, že nepřišel, aby se stal status quo. Nebyl kaplanem říše, ale Božím prorokem.

-Liz Theoharisová a Charon Hribar, Modlíme se za svobodu

Rev. Dr. Liz Theoharisová a Dr. Charon Hribar popisují krize jako příležitosti k práci pro spravedlnost, jak to dělal Ježíš:

Když naši společnost stále zachvacují krize, čas pro sebeuspokojení už pominul. Od chybějícího zdravotního pojištění pro desítky milionů Američanů až po tragické oběti nekonečných válek a ekologických katastrof; od útoku na demokracii až po do očí bijící nerovnosti odhalené pandemií - je jasné, že stojíme na generační křižovatce. Toto je okamžik kairos - čas krize a příležitosti. V biblickém pojetí je to okamžik, kdy se odhalují základy nespravedlnosti, prorocké hlasy volají po změně a hnutí za spravedlnost zapouštějí kořeny.

Lukáš 4,14-30 je známý jako Ježíšovo první kázání, které pronesl ve svém rodném městě Nazaretu. Označuje začátek jeho veřejného působení během okamžiku kairos, který není nepodobný tomu našemu..... Ježíš oznamuje své poslání proměny společnosti [cituje proroka Izajáše]. Hlásá: "Duch Hospodinův je nade mnou, protože mě pomazal, abych přinesl chudým dobrou zprávu. Poslal mě, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych osvobodil utiskované, abych vyhlásil rok Hospodinovy přízně" (Lk 4,18-19).

Příliš často se biblická dobrá zpráva redukuje na záležitosti individuální spásy a odděluje se od Ježíšova cíle proměnit svět. Při pozorném čtení Bible, včetně Ježíšova učení, však odhalujeme rozsáhlý program boje proti chudobě a poslání v oblasti sociální spravedlnosti, které nás vyzývají k odporu proti nespravedlivým ekonomickým praktikám a k budování společnosti, v níž budou uspokojeny potřeby všech lidí.

Církev svobody chudých poskytuje zdroje, které posilují prorocká a nadějná hnutí za spravedlnost:

Vycházejíc z těchto biblických principů nás tradice Církve svobody chudých učí, abychom se postavili jeden za druhého, starali se o ty nejmenší a rušili zákony, které udržují nespravedlnost. Pokud věříme, že Bůh stojí na straně utlačovaných a že Ježíš hlásal osvobození, pak je nutná kolektivní akce těch, kteří jsou nespravedlností nejvíce postiženi. Tím, že podnikáme kolektivní akce s chudými a vyvlastněnými lidmi a jako chudí, propojujeme naše duchovní přesvědčení a náš hlad po transformativní změně....

V tradici Církve chudých za svobodu si představujeme svět, ve kterém je každý život posvátný a každá potřeba je naplněna. Tato vize zpochybňuje normalizaci nespravedlnosti a oceňování zisku před lidmi. Prostřednictvím nenásilných, morálních přímých akcí - pochodů, bojkotů, sit-inů a dalších akcí - odmítáme status quo a znovu získáváme morální narativ. Vytváříme prostory, kde je spravedlnost nově pojímána a morální revoluce hodnot se stává neodolatelnou.


přeloženo DeepL
Carriers of the Gospel

Let us be carriers of the gospel. The gospel of the revolutionary, brown-skinned Palestinian Jew who made it very clear that he didn’t come to be status quo. He wasn’t a chaplain of the empire but a prophet of God.

—Liz Theoharis and Charon Hribar, We Pray Freedom

Rev. Dr. Liz Theoharis and Dr. Charon Hribar describe crises as opportunities to work for justice, as Jesus did:

As our society continues to be engulfed by crises, the time for complacency has passed. From the lack of health coverage for tens of millions of Americans to the tragic death toll of endless wars and environmental disasters; from the assault on democracy to the glaring inequalities laid bare by the pandemic, it is clear we stand at a generational crossroads. This is a kairos moment—a time of crisis and opportunity. In biblical terms, it is a moment when the foundations of injustice are exposed, prophetic voices call for change, and movements for justice take root.

Luke 4:14–30 is known as Jesus’ first sermon, delivered in his hometown of Nazareth. It marks the beginning of his public ministry during a kairos moment not unlike our own.... Jesus announces his mission of societal transformation [quoting the prophet Isaiah]. He proclaims: “The Spirit of the Lord is upon me, because he has anointed me to bring good news to the poor. He has sent me to proclaim release to the captives and recovery of sight to the blind, to set free those who are oppressed, to proclaim the year of the Lord’s favor” (Luke 4:18–19).

Too often, the Bible’s good news is reduced to matters of individual salvation and detached from Jesus’s goal to transform the world. But a close reading of the Bible, including the teachings of Jesus, reveals a vast antipoverty program and social justice mission, which call on us to resist unjust economic practices and build a society in which everyone’s needs are met.

The Freedom Church of the Poor provides resources to empower prophetic and hopeful movements for justice:

Drawing strength from these biblical principles, the Freedom Church of the Poor tradition teaches us to stand up for one another, care for the least of these, and dismantle laws that perpetuate injustice. If we believe that God stands with the oppressed and that Jesus preached liberation, then collective action by those most impacted by injustice is imperative. By taking collective action with and as poor and dispossessed people, we bridge our spiritual convictions and our hunger for transformative change….

In the Freedom Church of the Poor tradition, we envision a world where every life is sacred and every need is met. This vision challenges the normalization of injustice and the valuing of profit over people. Through nonviolent, moral direct action—marches, boycotts, sit-ins, and more—we reject the status quo and reclaim the moral narrative. We create spaces where justice is reimagined and a moral revolution of values becomes irresistible.


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-