Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Myšlenka Richarda Rohra na sobotu 1. týdne adventního -

Zavažte se k radosti

Sofonjáš (Sf 3,14–18), který promlouvá k davu uprchlíků ze Severního království, i Pavel, píšící v řetězech Filipanům (4,4–7), nabádají své posluchače k nebývalé radosti. Volají nás k celistvosti a svatosti. Dostali se mnohem dál za naše existenciální stavy a pocity štěstí k objektivnímu pramenu, k bezedné studni, ze které se radost čerpá a přijímá v poslušnosti. Oba vědí, že radost je nakonec rozhodnutí. Už se nezaměstnávají vytvářením bezvadného prostředí, které by jim zajistilo štěstí, ale vědí, že radost je konečně vstoupit do Jiného, do Druhého, do objektivní Přítomnosti, do samotné Lásky, do Pána. Radost je Pán.

Jaká svoboda, když už nemusíme čekat, až se sami zamilujeme! Jsme vedeni dál, než abychom milovali jen sami sebe, svou přiměřenost a své osobní reakce. Naopak máme rozpoznávat radost a důvěřovat a věřit jí. Máme odvážně milovat Boha, a tím být ujištěni o nevyčerpatelné zásobě pravé a hluboké radosti v Druhém.

Toto je nepochybně „křest Duchem svatým a ohněm“, který v evangeliu oznamoval Jan Křtitel. Není to křest „stvořený“, jako pouhý křest vodou, ale je to křest, který se dá pouze očekávat, toužit po něm, věřit v něj, a tudíž ho přijmout. Čteme, že lidé naslouchající Janovi „byli plni očekávání“ (L 3,15). Byli disponováni a připraveni, aby se radost projevila. Ti, kdo vidí a slyší, kontemplující lidé každého věku, budou připraveni rozpoznat radost a poznat její možnost všude.

Zavázal jsem se k radosti. Dospěl jsem k pochopení, že ti, kdo vytvářejí prostor pro radost, kdo nedávají ničemu přednost před radostí, ti, kdo touží po čisté skutečnosti, ti ji určitě dostanou.

Nesmíme se bát zvěstovat to uprchlíkům, obyvatelům slumů, smutným vězňům, vzteklým prorokům. Občas to musíme zvěstovat i sami sobě. V tomto vězení současnosti, v době cynické a rafinované, musí křesťané věřit v radost.

Commit Yourself to Joy

from Zephaniah, addressing a slum of Northern Kingdom refugees in Jerusalem (Zephaniah 3:14-18), and Paul, writing to the Philippians from his chains (Philippians4:4-7), counsel an unprecedented joy to their listeners. They are calling us to wholeness and holiness. They have gone far beyond our existential states and happy feelings to an objective source, a bottomless well where joy is drawn and received in obedience. They know that joy is finally a decision. They are no longer preoccupied with creating a fault-free environment that will ensure their own happiness, but they know that joy is finally in entering into another, the Other, an objective Presence, love itself, the Lord. Joy is the Lord.

What freedom when we no longer have to wait upon ourselves to be in love! We are led beyond loving just ourselves, our own adequacy and our own personal responses. We are, instead, commanded to recognize joy – to trust it and believe it. We are daringly commanded to love God and thereby assured of an unfailing reservoir of true and profound joy in the Other.

Undoubtedly this is the “baptism of the Holy Spirit and fire” that John the Baptizer announces in the gospel. It is a baptism not created, like mere water baptism, but a baptism that can only be waited for, longed for, believed in and therefore received. We see that the people listening to John “were filled with expectation” (Luke 3:15, NAB). They were predisposed and ready for joy to reveal itself. The seers and listeners, the contemplatives of every age, will be prepared to recognize joy and to recognize its possibility everywhere.

I have committed myself to joy. I have come to realize that those who make space for joy, those who prefer nothing to joy, those who desire the utter reality, will most assuredly have it.

We must not be afraid to announce it to refugees, slum dwellers, saddened prisoners, angry prophets. Now and then we must even announce it to ourselves. In this prison of now, in this cynical and sophisticated age, Christians must believe in joy.

from Sojourners, “Baptism of Joy”

Pokud chceš tyto denní meditace Richarda Rohra z knihy "Radikální milost" dostávat do své mailové schránky, napiš na iv.hudec(et)gmail.com

Role mužů v dnešní době

„Cíl, který je pro mladého člověka zcela normální,
se pro starého stává neurotickou překážkou“ (C.G.Jung)


Stojíme na prahu změn, jak ve společnosti, tak ve světě, stejně tak i v církvi.

Tato skutečnost na nás klade mimořádné nároky. Uvědomuje si tuto naši úlohu ve světě, ve kterém žijeme. Chceme dostát odpovědnosti, která nám byla svěřena. Nejsme na to sami. Učíme se stát bok po boku jeden druhému. Pohybujeme se po horizontále konkrétního života a zároveň jsme pevně ukotveni vzhůru. Jednak jsme si vědomi vlastní zranitelnosti a stínu, ale také zároveň s tím jsme si vědomi, že jsme součástí velkého příběhu stvoření. To nás zbavuje přílišného lpění na výkonu, úspěchu a stoupání. Zjišťujeme, že všechno má v našem životě místo, naše vítězství i nezdary, rány i uzdravení, radost i bolest, život i smrt. Všechno se nám postupně stává dobrými životními učiteli, a stávali se z nás moudří mužové.


O to nám tady jde. Tímto chceme obohacovat svět, ve kterém se odehrává náš život. 

P. Petr Glogar