Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC z pátku 26. 9. 2025
na téma: Závazek k nenásilí

Uzavření míru se Zemí

V tomto světě už není volba mezi násilím a nenásilím, ale nenásilí nebo neexistence.

-Martin Luther King Jr., "I See the Promised Land"

Teolog Grace Ji-Sun Kim představuje úsilí o mír v kosmickém měřítku:

Na galilejském úbočí Ježíš řekl: "Blahoslavení tvůrci pokoje" (Mt 5,9). Světová rada církví (WCC) nám připomíná, že k tomu, abychom dosáhli míru na Zemi, je třeba dosáhnout míru se zemí. Dominantní kultury v naší lidské rodině tvrdí, že jsme středem stvoření, a staví zemi a její tvory do pozice objektů naší nadvlády a vykořisťování. Na našem fiktivním vrcholu stvoření ničíme bohatství darů našeho světa rychleji, než se země dokáže sama obnovovat. Z takové lidské destruktivity jsme vstoupili do období, které někteří nazývají antropocén, éra života Země, která je poznamenána zneužíváním, násilím a ničením způsobeným člověkem. Odcizení mezi lidstvem a stvořením bylo násilným oddělením a my musíme usilovat o mír, abychom toto rozdělení zacelili. [1]

Dlouholetý nenásilný aktivista otec John Dear popisuje své vlastní probuzení a uvědomění si souvislosti mezi násilím ve světě a násilím na Zemi:

V průběhu desetiletí jsem byl svědkem ničení, které jsme my lidé způsobili Matce Zemi a jejím stvořením..... Truchlím pro Matku Zemi a tvory, kteří umírají kvůli naší systémové chamtivosti, násilí a destruktivním návykům. Nikdy jsem si však neuvědomil ani nepocítil souvislost mezi svou vizí nenásilí a pokračujícím ničením Matky Země. Až do teď.

Jednoho dne, když jsem seděl doma a studoval Kázání na hoře, jsem to uviděl přímo před sebou. "Blahoslavení tiší," říká Ježíš v blahoslavenstvích. Thomas Merton napsal, že "mírnost" je biblický výraz pro nenásilí. "Blahoslavení nenásilní," říká Ježíš, jako by byl starověkým Gándhím, starověkou Dorothy Dayovou, starověkým Martinem Lutherem Kingem mladším. "Ti zdědí zemi." "Ať se stane, co se stane," říká Ježíš. Tady to je. Blahoslavení tiší, mírní, nenásilní - ti zdědí zemi. Život bez násilí vede k jednotě se stvořením a jeho tvory.

Život plný násilí ovšem vede k náhlému nesouladu se stvořením. V době permanentních válečných konfliktů, jaderných zbraní a katastrofických změn klimatu nemůže být poselství jasnější. Bůh míru, nenásilný Ježíš a jeho Duch svatý nás vyzývají, abychom praktikovali nenásilí. Tímto způsobem se zřekneme ničení životního prostředí a zastavíme ho, budeme společně pečovat o naši rajskou zahradu a obnovíme stvoření v jeho právoplatném míru....

Je to právě vize míru, nenásilí a nového stvoření, vize zaslíbené země před námi, praxe aktivního nenásilí, která nabízí cestu ven z ničení životního prostředí, stejně jako z permanentní války, korporátní chamtivosti, systémového rasismu a extrémní chudoby.

Jediné, co musíme udělat, je otevřít oči pro realitu stvoření před námi, být jí přítomni, přijmout ji, uctít ji a přijmout její dar míru - a to v mezích nenásilí. [2]


přeloženo DeepL
Making Peace with the Earth

It is no longer a choice between violence and nonviolence in this world; it’s nonviolence or nonexistence.

—Martin Luther King Jr., “I See the Promised Land”

Theologian Grace Ji-Sun Kim posits efforts for peace on a cosmic scale:

On a Galilean hillside, Jesus said, “Blessed are the peacemakers” (Matthew 5:9). To make peace on Earth, the World Council of Churches (WCC) reminds us that we need to make peace with the earth. Dominant cultures in our human family have said that we are the center of creation, positioning the earth and its creatures to be objects for our domination and exploitation. Atop our fictional pinnacle of creation, we are destroying our world’s wealth of gifts faster than the earth can replenish itself. From such human destructiveness we have entered a period of time some are calling the Anthropocene, the era of Earth’s life that is marked by abuse, violence, and destruction caused by humans. The alienation between humanity and creation has been a violent separation, and we must work toward peace in order to heal this divide. [1]

Longtime nonviolent activist Father John Dear describes his own awakening to the connection between violence in the world and violence against the earth:

Over the decades, I have witnessed the destruction we humans have done to Mother Earth and her creatures…. I grieve for Mother Earth and the creatures who die because of our systemic greed, violence, and destructive habits. But I never made or felt the connection between my vision of nonviolence and the ongoing destruction of Mother Earth. Until now.

One day, while sitting in my house studying the Sermon on the Mount, I saw it right there in front of me. “Blessed are the meek,” Jesus says in the Beatitudes. Thomas Merton wrote that “meekness” is the biblical word for nonviolence. “Blessed are the nonviolent,” Jesus is saying, as if he were an ancient Gandhi, an ancient Dorothy Day, an ancient Martin Luther King Jr. “They will inherit the earth.” There it is. Blessed are the meek, the gentle, the nonviolent—they will inherit the earth. A life of nonviolence leads to oneness with creation and her creatures.

A life of violence, of course, leads to an abrupt discord with creation. In a time of permanent warfare, nuclear weapons, and catastrophic climate change, the message couldn’t be clearer. The God of peace, the nonviolent Jesus, and his Holy Spirit call us to practice nonviolence. In that way, we’ll renounce and stop our environmental destruction, tend our Garden of Eden together, and restore creation to its rightful peace….

It’s that vision of peace, nonviolence, and the new creation, the vision of the promised land before us, the practice of proactive nonviolence, that offers a way out of environmental destruction, as well as permanent war, corporate greed, systemic racism, and extreme poverty.

All we have to do is open our eyes to the reality of creation before us, to be present to it, to take it in and honor it, and welcome its gift of peace—and do so within the boundaries of nonviolence. [2]


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-