Mladý muž, který neumí plakat, je barbar.
Starý muž, který se neumí smát, je trouba.
Richard Rohr

CC BY-NC-SA 4.0

Kdo jsme?

Tento web reprezentuje hnutí Chlapi, neformální společenství mužů, kteří hledají takové způsoby duchovního prožívání, se kterými se dokážou jako muži ztotožnit a celou bytostí je žít.


Můžeš se tady setkat s muži, kteří usilují o to být lepšími a více autentickými.

Vytváříme jak reálný tak virtuální prostor pro setkávání. 

Začalo to někdy před rokem 2000 hledáním mužské energie, spirituality i chlapské party a setkáváním v malých skupinách. Pokračovalo to inspirací dílem Richarda Rohra a jeho Rituálem pro přechod do zralé dospělosti a pokračuje to dodnes stovkami setkání v malých skupinách, víkendovými akcemi pro muže i pro otce a děti, rituály i celostátními setkáními pro stovky účastníků a mezinárodní spoluprací s hnutím mužů po celém světě.

Pro řadu z nás je podstatné přátelství s Bohem, pro všechny jsou oporou kamarádi, které tu nalezli.

Vítáme tě mezi námi a těšíme se na společné putování. 

Pavel Hrdina a Martin Šmídek

Seznam přeložených témat

Překlad meditace CAC ze soboty 1. 3. 2025
na téma: Rýnští mystikové

Rýnští mystikové: Týdenní shrnutí

Neděle
V teologickém studiu se člověk snadno dostane do pasti nekonečných diskusí o abstraktních myšlenkách s malým důrazem na zkušenost nebo praxi. Mystikové naproti tomu ctí zkušenost bytostného tajemství a nepoznatelnosti Boha a vyzývají nás k témuž.
-Richard Rohr

Pondělí
Pálím se ve slunci, měsíci a hvězdách. Tajemný Život Mne dýchá ve větru a oduševněle drží všechny věci pohromadě.
-Hildegarda z Bingenu

Úterý
Vnitřní osoba je půda, do níž Bůh zasel božskou podobu a obraz a do níž Bůh zasévá dobré semeno, kořeny veškeré moudrosti, všech dovedností, všech ctností, veškeré dobroty - semeno božské přirozenosti.
-Meister Eckhart

Středa
Pro Mechthildu z Magdeburku je Boží touha po lidstvu neslučitelná s naprostou všemohoucností, ne proto, že by Bůh měl méně moci, ale proto, že jde o jiný druh moci. Bůh se zříká moci jako "moci" ve prospěch lásky.
-Wendy Farley

Čtvrtek
Vzniká boj lásky, neboť při tomto nejhlubším setkání, při tomto nejintimnějším a nejvroucnějším setkání je každý duch zraněn láskou. To způsobuje, že oba duchové - náš duch a Boží duch - o sebe neustále usilují v lásce.
-Jan z Ruusbroecu

Pátek
Zjistil jsem, že všechny mé myšlenky krouží kolem Boha jako planety kolem Slunce a jsou stejně neodolatelně přitahovány [Bohem]. Považoval bych za nejohavnější hřích, kdybych této neodolatelné síle kladl jakýkoli odpor.
-Carl Jung

Cvičení devátého týdne
Volný obraz Boha

James Finley nabízí praxi, která nám pomůže pochopit učení Meistera Eckharta, že jsme obrazem Božím: 

Jedná se o parafrázi Eckhartova textu: Představte si, že stojíte před zrcadlem v celé své délce, a představte si, že váš obraz je vědomý, že může myslet. A tento váš obraz prošel mnoha terapiemi; absolvoval mnoho kurzů, jak být vnímavým obrazem. A dospěl do bodu, kdy vám sděluje, že vás nepotřebuje. 

Řeknete svému obrazu: "No, víš, tohle bude opravdu těžké, protože jsi obrazem mě." 

"Ne," řekne obraz po odmlce. "Pracoval jsem na tom, došel jsem až sem." 

A tak, abyste obrazu jemně pomohli, odstoupíte do poloviny strany zrcadla a polovina obrazu zmizí. Obraz dostane záchvat paniky, vrátí se do terapie a řekne terapeutovi: "Nejsem skutečný! Nejsem skutečný! Pracoval jsem na svých afirmacích. Posílila jsem si sebevědomí, ale nevím, kam jsem se poděla. Zapřel jsem se!" 

Nyní byl obraz skutečný, ale obraz nebyl skutečný tak, jak si myslel, že je skutečný. Byl skutečný, ale nebyl skutečný bez vás. Byl skutečný jako váš obraz. Vidíš?  

Eckhart říká: "Obraz nedluží věrnost ničemu jinému než tomu, čeho je obrazem."... Neexistuje nic, co by mělo právo říkat, co je, kromě toho, čeho je obrazem. A tak je to i s námi, říká Eckhart, že jsme obrazem Božím. Bez Boha nejsme nic, naprosto nic. Tím, že jsme obrazem Božím, nejsme povinováni věrností ničemu jinému než Nekonečné lásce, k jejímuž obrazu jsme stvořeni. A modlářství odklonů srdce, kdy bloudíme ve slepých uličkách s pomyslnou autoritou čehokoli menšího nebo jiného než Nekonečné Lásky, abychom pojmenovali, kdo jsme? To je ten problém. 

James Finley
přeloženo DeepL
Rhineland Mystics: Weekly Summary

Sunday
In theological study one can easily get trapped inside of endless discussions about abstract ideas with little emphasis on experience or practice. In contrast, mystics honor the experience of the essential mystery and unknowability of God and invite us to do the same. 
—Richard Rohr 

Monday 
I burn in the sun and the moon and the stars. The secret Life of Me breathes in the wind and holds all things together soulfully.  
—Hildegard of Bingen 

Tuesday 
The inner person is the soil in which God has sown the divine likeness and image and in which God sows the good seed, the roots of all wisdom, all skills, all virtues, all goodness—the seed of the divine nature. 
—Meister Eckhart 

Wednesday 
For Mechthild of Magdeburg, God’s desire for humanity is incompatible with sheer omnipotence, not because God has less power but because it is a different kind of power. God renounces power as “might,” in favor of love. 
—Wendy Farley 

Thursday 
There arises the struggle of love, for in this most profound meeting, in this most intimate and ardent encounter, each spirit is wounded by love. This makes the two spirits—our spirit and God’s Spirit—incessantly strive after one another in love. 
—John of Ruusbroec 

Friday 
I find that all my thoughts circle round God like the planets round the sun, and are as irresistibly attracted by [God]. I would feel it the most heinous sin were I to offer any resistance to this compelling force.  
—Carl Jung 

Week Nine Practice 
A Willing Image of God 

James Finley offers a practice to help us understand Meister Eckhart’s teaching that we are the image of God: 

This is a paraphrase of Eckhart: Imagine you’re standing before a full-length mirror, and imagine the image of you is conscious, that it can think. And this image of you has been through a lot of therapy; it’s taken a lot of courses on being an insightful image. And it has come to a point in which it informs you that it doesn’t need you. 

You say to the image of you, “Well, you know, this is going to be rough, really, since you’re an image of me.” 

“No,” the image says, after a pause. “I’ve worked on this; I’ve come to this point.” 

And so, to gently help the image out, you step halfway off the side of the mirror, and half the image disappears. The image has a panic attack and goes back into therapy and says to the therapist, “I’m not real! I’m not real! I was working on my affirmations. I bolstered up my confidence, but I don’t know where I went. I buckled!” 

Now, the image was real, but the image wasn’t real in the way that it thought it was real. It was real, but not real without you. It was real as an image of you. See? 

Eckhart says, “The image owes no allegiances to anything except that of which it is the image.”… There is nothing that has the authority to say what it is except that of which it is the image. And so it is with us, Eckhart says, that we are the image of God. Without God, we are nothing, absolutely nothing. In being the image of God, we owe no allegiances to anything but the Infinite Love in whose image we are made. And the idolatry of diversions of the heart where we wander off into cul-de-sacs with the imagined authority of anything less or other than Infinite Love to name who we are? This is the problem. 

James Finley
Odkazy: 
James Finley, Following the Mystics Through the Narrow Gate: Seeing God in All Things (Center for Action and Contemplation, 2010). Available as MP3 audio download.  


Zde se nacházejí překlady Daily Meditations, jejichž anglické originály se nacházejí na webu CAC. V den jejich vydání je zde nalezneš přeložené strojově pomocí DeepL, zpravidla do druhého dne pak projdou jazykovou úpravou někým z týmu překladatelů :-) Pokud vládneš dobrou angličtinou, přihlas se asi raději přímo u zdroje těchto úvah, tedy na webu CAC. Budeš je pak do své mailové schránky dostávat již k ranní kávě. -mš-